از ویژگی های خانواده مهدی باور، حفاظت و پاک نگه داشتن حریم خانه و خانواده از آسیب ها و آفات آخرالزمانی و جای گزینی «فرهنگ انتظار» در برابر «فرهنگ ابتذال» است.
نابسامانی عاطفی در روابط خانوادگی
از مهم ترین ناهنجاری های خانوادگی در آخرالزمان ایجاد گسست شدید عاطفی بین اعضای خانواده و از هم گسیختگی خانواده هاست. از منظر احادیث اسلامی، در آخرالزمان بنیان خانوده ها به شدت سست و آسیب پذیر خواهد شد و فسادها، فتنه ها و آفت های فراگیر این دوران، در متن تمام خانه های شرق و غرب عالم نفوذ خواهد یافت و نه تنها فرزندان که پدران و مادران را نیز فرا خواهد گرفت:
«در آخرالزمان، خواهی دید که پدران و مادران از فرزندان خود به شدت ناراضی اند و عاق والدین شدن رواج یافته است.»
۱ حرمت پدران و مادران سبک شمرده می شود.
۲ فرزند به پدرش تهمت می زند، پدر و مادرش را نفرین می کند و از مرگ آنها مسرور می شود.
۳در آن هنگام،طلاقوجدایی در خانواده ها بسیار خواهد شد.
مهران غفوریان: بعد از رقص در یک فیلم گریه کردم ( فطرت حقیقت جوی انسان خاموش نمی شود. )
خود من یک قراردادی داشتم و در آن فیلم هم بازی کردم و مجبور شدم که در آن فیلم هندی برقصم! یعنی یک روز آمدم دیدم که می گویند باید برقصی. باور کنید من به خاطر کار حرفهایم و بابت قراردادی که بسته بودم نمیتوانستم کاری کنم و مجبور شدم برقصم و شب آن روز به خانه آمدم و گریه کردم.
با خودم گفتم وای به حال ما و سینما که ما باید برای هنرنمایی در آن برقصیم و واقعا جای سئوال است که چه اجباری است که من بازیگر باید در این سینما حرکات موزون اجرا کنم؟!
آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان، امروز در سخنرانی خود در مسجد کمر زرین اصفهان به بیان جایگاه و اهمیت رعایت حقوق پدر و مادر در زندگی پرداخت و ابراز داشت: هیچکس به اندازه خداوند بر گردن انسان حق ندارد و باید حق خدا را به خوبی ادا کنیم و بعد از خداوند متعال پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) بر گردن ما حق دارند و لازم است که حق آنها را ادا کنیم.
مدیر مدرسه علمیه حضریت ولی عصر اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: پس از ائمه معصومین، نواب عام آن حضرات یعنی مراجع عظام تقلید بر گردن ما حق دارند زیرا ما اگر مجتهد نباشیم نیازمند تقلید هستیم تا بتوانیم به معارف دین دست پیدا کنیم و به وظایف خود به درستی عمل نماییم و مراجع تقلید با تحمل سختیها و تلاش بسیار در عرصه دین و کشف حقایق آیات قرآن و روایات چگونگی صحیح عمل به وظایف دینی را به ما آموزش میدهند و به همین خاطر بر گردن ما حق دارند.
استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به این که مؤمنان بر گردن یکدیگر هشتاد حق دارند، تصریح کرد: پدر و مادر بر گردن ما بسیار حق دارند و ما اگر تمام زندگی خود را صرف خدمت به پدر و مادر مخصوصا مادر کنیم باز هم نمی توانیم حق آنها را ادا نماییم، حق پدر و مادر تالی تلو حق خداوند و در امتداد حق خداوند است و در قرآن به خاطر اهمیت حق والدین و لزوم خدمت و احسان و نیکی کردن به آنها آیات متعددی آمده است همچنین پیامبر اسلام و اهل بیت هم بر حق پدر و مادر و لزوم احترام و احسان به والدین بسیار تأکید کرده اند.
وی دعا و نفرین والدین را بر زندگی انسان بسیار مؤثر خواند و گفت: فراموش کردن پدر و مادر حتی پس از مرگ هم بی احترامی به آنها است و نباید کسی والدین خود را پس از مرگ فراموش کند و به زیارت قبور آنها نرود و یا برای پدر و مادر خود خیرات نکند، اینگونه نیست که پدر و مادر پس از فوت شدن در زندگی ما تأثیر گذار نباشند و یا این که پس از مرگ لزوم احترام و اکرام آنها از ما برداشته شود بلکه حتی پس از مرگ هم دعا و یا نفرین آنها در زندگی ما تأثیر گذار است و باید مواظب باشیم والدین خود را در هیچ زمانی حتی پس از مرگ فراموش نکنیم.
آیت الله ناصری در پایان حق مادر بر گردن فرزندان خود را حتی بیشتر از حق پدر بر گردن فرزندان خواند و ابراز داشت: خدمت کردن و احترام گذاشتن به والدین از بزرگترین واجبات است که نباید هرگز از آن غافل شد و البته ما هرگز نمی توانیم با خدمات خود و کارهایی که می کنیم زحمات وپدر و مادر خود را جبران کنیم ولی باید تمام تلاش و سعی خود را جهت جلب رضایت آنها و جبران کردن بخش کوچکی از زحمات به کار بگیریم ضمن این که احسان و نیکی کردن به پدر و مادر و جلب رضایت و خشنودی آنها موجب خوشنودی و رضایت خداوند از ما می شود و همچنین باعث می شود مرگ انسان راحت باشد.
"مقدمه:با توجه به این که نماز ستون دین و معراج مومن است و همه اعمال ما در گروه نماز است و ارتباط مستقیم با زندگی و خانواده دارد، يكي از دغدغه های خانواده ها مسئله نماز زوجین است گاهی مرد شکایت و گله از سستی همسر در امر نماز دارد و گاهی هم خانم شکایت از سستی شوهر در امر نماز دارددر این مقاله از باب نمونه سوالی که در این زمینه مطرح شده است را می خوانیم و بعد با توجه به سوال جوابی کارشناسی شده به این سوال داده می شود؛"
سوال این است که چگونه همسر خود را به نماز خواندن تشويق كنمالبته او فقط به خواندن نماز صبح علاقه دارد و هميشه به وقت مي خواند؟
پاسخ : احساس مسئولیت شما در قبال همسرتان بسیار قابل تقدیر است. امیدواریم که خداوند پاداش نیک به شما عطا نماید. رفتار شما با وى باید به گونه اى باشد که تحت تأثیر اخلاق، عواطف و نحوه برخوردتان قرار گیرد و به افکار و اندیشه هاى شما - به عنوان یک فرد نمازخوان مذهبى - علاقه مند شود و با نفوذ در قلب و دل او، بتوانید تغییرى در ایشان ایجاد کنید؛ بنابراین:
1.شما ابتدا با عمل خود او را تشویق به نماز کنید یعنی خودتان نمازتان را سر وقت بخوانید و سایر احکام واجب را به همین صورت انجام دهید و با عمل به دستورات الهی او را دعوت به کارهای خوب و انجام وظایفشرعی کنید.
داشتم از حرم می رفتم به سمت دانشگاه ، وارد ایستگاه مترو شدم . از آن جایی که خیلی حال خوشی نداشتم مسیرم را جوری انتخاب می کردم که مورد منکراتی پیش نیاید.
مترو هم که سوار شدم رفتم واگن آخر که از همه خلوت تر بود. خدا رو شکر که همه چی آرومه و من هم کلی خوشحالم.
اگر هفت هشت ایستگاه باقی مانده اتفاقی نیافتد که دیگه عالیه!
در ایستگاه سوم اما یک آقا با خانومش که اصلا حجاب خوبی نداره سوار شدند و دقیقا هم دو قدمی من ایستادند به طوری که خانومه دقیقا روبروی منه ...
ای خدا چرا ....
مگه نگفتی بیشتر از طاقت بندگانم تکلیفشان نمی کنم پس چرا من رو تو این شرایط قرار دادی ؟....
این خودخوری ها فایده ای نداشت و باید کاری میکردم ....
به آقاهه که نگاه کردم یه حسی بهم گفت این از اون مواردیه که قرار نیست با سلام و صلوات تموم بشه . حتما شر میشه...
احساس کردم دستی را که با اون میله ی مترو رو گرفتم داره میلرزه. پاهایم که انگا مال من نیستند . مثل میخ توی زمین رفته محکم به کف مترو چسبیده اند و توان برداشتن تنها دو گام را از من گرفته اند.
در بحبوحه ی درگیری با خودم نگاهم باز به اون خانم افتاد. یه صدایی از اعماق وجودم به من گفت ما این همه شهید نداده ایم که تهش این خانم با این وضعیت بیاد توی خیابون. توان مضاعفی گرفتم. دیگه لفتش ندادم. دستم رو گذاشتم روی بازوی آقا.
او که پشتش به من بود، برگشت .
- سلام آقا.
- سلام.
به خانومتون بگید حجابشون رو رعایت کنن. متشکر.(البته جوری گفتم که تا حد ممکن کس دیگه نشنوه.
او ن آقا در پاسخ فقط یک کلمه گفت:
-چشم!
بر گشتم سر جام اما این بار پشتم رو کردم به طرف اونا تا نبینم چه اتفاقی افتاده و دیگه هم بر نگشتم.
انصافا همه جور پیبش بینی می کردم جز چشم گفتم آقا....
اینکه رهبری (مدظله العالی) می فرمایند: برخی ها گمان می کنند که تذکر لسانی فایده ای ندارد اما من می گویم تاثیر تذکر لسانی قطعی است .در این داستان واقعی کاملا مشهود است.
جلوی آینه ایستادم و چادرم را سر کردم همانطور که مشغول مرتب کردن چادرم بودم متوجه نگاه عجیبش شدم. دوباره توی آینه خودم را برانداز کردم و نگاهی به چادرم کردم . چیز عجیبی نبود . پرسیدم: طوری شده؟ چرا اینطور نگاه می کنی ؟ گفت: وقتی چادر سر می کنی ، من که همسرت هستم هم احساس می کنم نمی شناسمت .
جلوی آینه ایستادم و چادرم را سر کردم همانطور که مشغول مرتب کردن چادرم بودم متوجه نگاه عجیبش شدم. دوباره توی آینه خودم را برانداز کردم و نگاهی به چادرم کردم . چیز عجیبی نبود . پرسیدم: طوری شده؟ چرا اینطور نگاه می کنی ؟ گفت: وقتی چادر سر می کنی ، من که همسرت هستم هم احساس می کنم نمی شناسمت .
انجام نکات ریز لیست شده در این مطلب یا نکاتی از این دست که ممکن است بتوان آنها را از حاشیه بیرون آورد و از سیم به زر تبدیل کرد را عادت خودسازید.حال به توضیح و تفسیر آنها میپردازیم تا پس از آن بتوانید چگونگی بهکارگیری این نکات را بیاموزید.
1- بیان احساسات
شما بهطور حتم همسرتان را دوست دارید و او هم این را میداند، اما این بدان معنا نیست که آنها نیاز به شنیدن آن ندارند. «اساسا دریافتهام که میزان ابراز علاقه به همسرم با میزان صمیمیت من با او کاملا متفاوت است. اگرچه فکر میکنم احساس صمیمیت است که نسبت به دیگر روشهای موجود، مرا به بیشتر بیان کردن آن ترغیب میکند.
هر راهی به او این اجازه را میدهد که بداند من همیشه به او فکر میکنم.» چیزی که در اینجا باید در مورد آن احتیاط کرد، تکرار بیش از حد این رفتار است. بهخصوص اگر طرف مقابلتان در آن زمان با شما احساس نزدیکی نکند
شما ميتوانيد يك رقيب سرسخت كه ميخواهد در هر فرصتي از شما جلو بزند و حرف خودش را عملي كند، دوست بداريد؟ مثل اين است كه بخواهيد در يك لحظه روز و شب را باهم داشته باشيد. زندگي مشترك بايد سرشار از عشق و توجه باشد و اين اتفاق نميافتد مگر جبهه حق و باطل را در خانه فراموش كنيد. تضاد بين انسانها طبيعي است، اما اگر با درايت با آن برخورد نشود تبديل به مشكل خواهد شد. تضادها شما را از هم دور نميكند، بلكه اصرار شما بر بحق بودنتان و ديگري را در اشتباهدانستن، روشي است كه مثل سم تدريجي كل پيكره روابطتان را فراميگيرد و ديگر جايي براي تداوم عشق نميگذارد.
وقتي شما مدام ميخواهيد به همسرتان ثابت كنيد بيشتر از او ميدانيد و به طور غيرمستقيم به او ميگوييد كه خطاكار است، اگر هم تائيد موقت همسرتان را دريافت كنيد به علت خستگي او از نگاه عاقل اندر سفيه شماست.
روش تصميمگرفتن با يكديگر را بياموزيد و عقايدتان را بدون پافشاري بيان كنيد. اگر چنين فضايي در چارديواري شما حاكم شود، به جاي حق و باطل يك «ما» خواهيد داشت كه طرفين ميتوانند عقيدهشان را بيان كنند و يك طرف هميشه حرفش را به كرسي نمينشاند. در اين صورت، فضاي خانه آماده است تا همديگر را دوست داشته باشيد.
چه كساني در زندگي شما دوستداشتني هستند؟ بهترين دوستانتان را به خاطر ميآوريد؟ كدام ويژگي است كه باعث ميشود احساس صميميت بيشتري با آنها داشته باشيد؟ اصلا چرا راه دور برويم، همسرتان را چه لحظاتي دوست خود احساس ميكنيد و صميميت در رابطهتان پررنگتر ميشود؟ به جواب اين سوالات فكر كنيد، چرا كه جواب اين سوالات ميتواند نسخه خوبي براي شما باشد اگر ميخواهيد دوستداشتني و قابل اعتماد باشيد.
خودتان را جاي همسرتان بگذاريد و ببينيد او ميتواند زن يا شوهري با ويژگيهاي شما را دوست داشته باشد؟ اگر بيطرف باشيد و عادلانه قضاوت كنيد به جواب درستي خواهيد رسيد. امروز يك كليد طلايي رفتاري را به شما معرفي ميكنيم كه در صورت استفاده از آن در روابطتان بهبود چشمگيري احساس خواهيد كرد و البته مهمترين رابطه زندگيتان كه همان ارتباط با همسرتان است هم متحول ميشود.
اگر زن هستيد و دوست داريد معشوق همسرتان باشيد يا اگر مرد هستيد و تمايل داريد تكيهگاه دوستداشتني او باشيد، از اصرار و پافشاري بر عقيدهتان جدا خودداري كنيد. براي داشتن روابطي عاشقانه بايد از برخي چيزها صرفنظر كرد، البته منظور من اين نيست كه از خواسته خود صرفنظر كنيد، بلكه فقط ياد بگيريد تا در پي بهكرسي نشاندن حرفتان نباشيد و بدون موضعگيري با كلامي صادقانه فقط نظر خود را بيان كنيد. شريك زندگي شما از لحن صدايتان، طرز نگاهتان و زماني كه براي بيان نظرتان انتخاب ميكنيد، متوجه ميشود كه شما در كنار او هستيد يا در جبهه مقابل او و قصدتان تصميمگيري صحيح است يا پافشاري براي شكستدادنش!
مسألهی مادری، مسألهی همسری، مسألهی خانه و خانواده، مسائل بسیار اساسی و حیاتی است. در همهی طرحهایی که ما داریم، بایستی “خانواده ” مبنا باشد. یعنی شما اگر بزرگترین متخصص پزشکی یا هر رشتهی دیگری بشوید، چنانچه زن خانه نباشید، این برای شما یک نقص است. کدبانوی خانه شما باید باشید؛ اصلاً محور این است. اگر بخواهیم تشبیه ناقصی بکنیم، باید به ملکهی زنبور عسل تشبیه کنیم.
کانون خانواده، جایی است که عواطف و احساسات باید در آنجا رشد و بالندگی پیدا کند؛ بچهها محبت و نوازش ببینند؛ شوهر که مرد است و طبیعت مرد، طبیعت خامتری نسبت به زن است و در میدان خاصی، شکنندهتر است و مرهم زخم او، فقط و فقط نوازش همسر است – حتّی نه نوازش مادر – باید نوازش ببیند. برای یک مرد بزرگ، این همسر کاری را میکند که مادر برای یک بچهی کوچک آن کار را میکند؛ و زنان دقیق و ظریف، به این نکته آشنا هستند. اگر این احساسات و این عواطفِ محتاج وجود یک محور اصلی در خانه – که آن، خانم و کدبانوی خانه است – نباشد، خانواده یک شکل بدون معنا خواهد بود.
به نظر ما، بحث هایی که در باب «پوشش زن» می شود، بحث های خوبی است که انجام می گیرد، منتهی باید توجه کنید که هیچ بحثی در این زمینه های مربوط به «پوشش زن» از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد، اگر متأثر آز آن شد، خراب خواهد شد.
مثلاً بیاییم با خودمان فکر کنیم که «حجاب» داشته باشیم،اما «چادر» نباشد این فکر غلطی است نه اینکه من بخواهم بگویم: «چادر»، نوع منحصر است، نه، من می گویم: «چادر» بهترین نوع «حجاب» است؛ یک نشانة ملی ماست. هیچ اشکالی هم ندارد،هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرکی هم در زن ندارد.
اگر واقعاً بنای تحرک و کار اجتماعی و کار سیاسی و کار فکری باشد، لباس رسمی زن می تواند «چادر» باشد وهمان طور که عرض کردم «چادر» بهترین نوع «حجاب» است. البته می توان «محجّبه» بود و «چادر» هم نداشت؛ منتهی همینجا هم بایستی آن مرز را پیدا کرد. بعضی ها از «چادر» فرار می کنند، به خاطر این که هجوم تبلیغاتی غرب دامنگیرشان نشود؛منتهی از «چادر» که فرارمی کنند، به آن «حجاب واقعی» بدون چادر هم رونمی آورند؛ چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار می دهد! شما خیال کرده اید؛ که اگر ما «چادر» را کنار گذاشتیم،فرضاً آن «مقنعة» کذایی و آن لباس های« وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ» و همان هایی را که درقرآن هست، درست کردیم،دست از سر ما بر می دارند؟ نه،آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها می خواهند؛همان فرهنگ منحوس خودشان عیناً اینجا عمل بشود؛مثل زمان شاه که عمل می شد. بیانات رهبری در دیدار با اعضای شورای فرهنگی،اجتماعی زنان
از جملهی کارهای بسیار اساسی، باسواد کردن زنان است. از جملهی کارهای بسیار مهم، کتابخوان کردن زنان است. یک شیوههای ابتکاری پیدا کنید، برای اینکه خانمهای داخل خانه را کتابخوان کنید. متأسفانه زنان ما با کتابخوانی خیلی انسی ندارند. هزاران کتاب در بازار میآید و میرود، اما اینها مطلع نمیشوند. این کتابها معارف بشری است که ذهنها را برای بهتر فهمیدن، بهتر اندیشیدن، بهتر ابتکار کردن، و در موضع بهتر و صحیحتری قرار گرفتن، آماده میکند. از جملهی چیزهای بسیار مهم دیگر، آموختن روشهای صحیح کارِ داخل خانه – یعنی برخورد با همسر و برخورد با فرزندان – به زنان است. زنانی هستند که خیلی هم خوبند؛ دارای حلم و صبر و گذشت و اخلاق خوبند؛ اما روشهای برخورد با همسر یا با فرزندانشان را درست نمیدانند. این روشها علمی است؛ چیزهایی است که با تجربهی بشری روزبهروز پیشرفت کرده و به مراحل خوبی رسیده است. کسانی هستند که تجربههای خوبی دارند؛ باید روشهایی پیدا کنید که افرادی که میتوانند، خانمها را به این مسائل راهنمایی کنند. بیانات رهبری در دیدار با اعضای شورای فرهنگی،اجتماعی زنان
یک جمله را هم در پایان صحبتم عرض بکنم. این گرایش به تجملگرایی که مدتها بود در جامعهی ما یواش یواش کم شده بود، یا در اوایل انقلاب مثلاً خانمها به تجملات و زر و زیورها اعتنایی نمیکردند، متأسفانه باز این چیزها - آنطور که شنیده میشود - در جامعهی ما دارد رشد میکند. زنان اندیشمند و بافکر و بامعرفت جامعهی ما باید این را خطر بدانند. نباید زنان به سمت تجملگرایی سوق پیدا کنند. البته این خطر برای مردان هم هست؛ منتها در زنان بیشتر و امکانش زیادتر است. وانگهی در این قضیه، در موارد بسیاری، مردان تحت تأثیر زنانشان قرار میگیرند. شماها واقعاً باید با این قضیه مبارزه کنید؛ خودتان هم مراقبت نمایید.... در لباس، در آرایش، در زر و زیورها و طلا و جواهرات، خانمها بایستی خیلی اهمیت بدهند که امساک بشود و بیاعتنایی به این چیزها انجام بگیرد، تا شاید انشاءاللَّه به درخشندگیها و زیباییهای واقعیتر بیشتر توجه بشود، تا به این زیباییهای ظاهری. بیانات رهبری در دیدار با اعضای شورای فرهنگی، اجتماعی زنان،(1) جمعی از زنان پزشک متخصص، و مسؤولان اولین کنگرهی حجاب اسلامی، به مناسبت میلاد حضرت فاطمهی زهرا(س)
آیتالله سیداحمد خاتمی در جریان سخنرانی خود در جمع عزاداران فاطمی با تاکید بر مقوله حجاب و عفاف در زندگانی حضرت زهرا (س) و الگو بودن آن حضرت در این عرصه، خاطرهای از دورانی که به عنوان روحانی کاروان عمره بود، بیان کرد.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ سال پیش روحانی کاروان عمره بودم که در یکی از سفرها قرار بود حدود ۸۰ زائر زن و مرد را به سرزمین وحی و مدینه منوره اعزام کنیم روزی که قرار شد در فرودگاه جمع شویم، از ۸۰ زائر، اکثر زائران زن بدحجاب بودند. وقتی این صحنه را مشاهده کردم، با خود گفتم خدایا من چگونه آنها را به این سرزمین ببرم. این مایه تاسف و شرمندگی نیست؟
خاتمی ادامه داد: در همان لحظه با خود فکر کردم و دقایقی توسلی به حضرت زهرا (س) کرده و سخنرانی کوتاهی انجام دادم و گفتم از زمانی که از خانههایتان راه افتادید و میخواهید به مدینه منوره مشرف شوید، حضرت زهرا (س) و ائمه بقیع (ع) انتظار شما را میکشند، الان که میروید، به استقبالتان میآیند، حال اگر حضرت زهرا (س) اجازه تشرف دهند، راضی میشوید با این قیافه به خدمت ایشان برسید؟
وی افزود: همین که این سخنان را گفتم و به حضرت زهرا (س) متوسل شدم، چادرمشکیها از کیفها و ساکها بیرون آمد و این یک خاطره بسیار خوبی برای من بود.
خاتمی در پایان تاکید کرد: اگر ما بفهمیم و درک کنیم امامانمان ما را میبینند، رفتارمان، رفتار درخور شان آنها خواهد بود./ح
امروزه با پيشرفت فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي با ظهور وب كم و تلفيق شبكه هاي اجتماعي با اينترنت و شكل گيري شبكه هاي اجتماعي مجازي و همچنين سرويس هايي كه اينترنت و فضاي مجازي در اختيار كاربران قرار مي دهد ارتباطات اجتماعي و جماعت هاي مجازي شكل گرفته است.
اين ارتباطات با عمق يابي به ارتباطات فيزيكي و چهره چهره منتهي شده و اغلب مشكلات عمده و حتي فجايعي را رقم مي زند. از معضلات و پديده هاي جديد متكي به سايبر مي توان به ازدواج اينترنتي يا پيوندزناشوئي سايبري اشاره كرد كه در سالهاي اخير با رشد بسيار زيادي در بين جوانان روبرو بوده است.
ازدواج هاي اينترنتي بدليل نوع آشنايي عمدتا بر پايه دروغ و تقلب و حيله شكل مي گيرد و از هر 10 ازدواج اينترنتي ، 8 ازدواج منجر به طلاق شده كه علت آن را مي توان به ويراني كاخ هاي آرزو و تباه شدن روياهاي اينگونه زوج ها پس از ازدواج مرتبط دانست.
عمده آسيب ها و پيامدها اين محيط متوجه دختراني است كه در سراب يک زندگي رويايي كه ساخته و پرداخته در فضاي مجازي است ، صادقانه با فرد مقابل خود ارتباط برقرار كرده و متاسفانه از گفتن جزئي ترين اسرار زندگي خود در فضاي سايبر ابائي نداشته و خصوصي ترين تصاوير خود را نيز براي فرد مقابل ارسال مي كنند.
سوءاستفاده و اخاذي توسط مجرمان و حتي غوطه ور شدن در وادي فساد ، فحشاء ، بدگماني و سوء ظن شديد توسط شريک زندگي در آينده و در نتيجه در زندگي مشترک آينده از جدي ترين آسيب هاي اين فضا براي دختران است هر چند پسران نيز از اين پيامدها مصون نيستند.
در عصر سايبر ، انسان خود را پنهان در دنياي ارتباطات ديده و از گفتن هر حرفي در اين فضا ترس به خود راه نمي دهد وليكن بعد از آنكه اين دروغ ها و حرفهاي پوچ خريداري پيدا نمود بازگشتن از حرفهاي گفته شده براي فرد دشوار بوده و اگر ازدواج اينترنتي هم در پي دوستي اينترنتي شكل بگيرد يک ازدواج ناموفق و شكست خورده رقم خواهد خورد.
در موارد عديده از حرفها و تصاوير و فيلم هاي رد و بدل شده از طريق ايميل ، چت و يا وب كم سوء استفاده شده و پرونده هاي بسيار زيادي از قربانيان اينگونه جرائم در پليس فتا تشكيل مي شود که اغلب انتشار اين تصاوير در اينترنت حجم خسارات معنوي و حيثيتي بسيار وسيعي را متوجه قرباني مي كند.
حتي مشاهده شده دختران و زناني جهت تامين وجه براي اخاذان به سرقت از خانواده خود دست مي زنند و در مواردي تا مرز خود كشي نيز پيش رفته اند ،حتي در ملاقات هاي اينترنتي جرائمي چون قتل نيز اتفاق افتاده است
در دیدار جمعی از پیشکسوتان، قهرمانان و مدال آوران رشته های ورزشی مطرح شد؛
تقدیر رهبر انقلاب از زنان ورزشکاری که با حجاب و وقار در میدانهای جهانی ورزشی حاضر میشوند/ مغرور نشدن، مردمی و جوانمرد ماندن از جمله ویژگیهای لازم برای یک ورزشکار است (۱۳۹۱/۱۲/۲۱ – ۱۱:۳۸)
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار جمعی از پیشکسوتان، قهرمانان و مدال آوران رشته های ورزشی در مسابقات جهانی و بازیهای المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۲، قهرمانان و پهلوانان ورزشی کشور را سفیران هویت، تَشَخُص، عزم راسخ، هوش بالا، ایمان و پایبندی به شریعت ملت ایران دانستند و تأکید کردند: ورزشکاران قهرمان همانند قله ای هستند که زمینه ساز حرکت آحاد مردم بویژه استعدادهای جوان، به سمت قله ها می باشند.
زمان شاه بود.داشتيم باهم تو خيابون قدم ميزديم. يه خانم بي حجاب داشت جلومون راه مي رفت. فاطمه رفت جلو و بدون هيچ مقدمه اي ازش پرسيد :«ببخشيد خانم، اسم شما چيه؟» خانم با تعجب جواب داد: « زهرا، چطور مگه؟» فاطمه خنديد وگفت:« هم اسميم»، بعد گفت:« ميدوني چرا روي ماشينا چادر مي كشن؟» خانم كه هاج و واج مونده بود گفت:« لابد چون صاحباشون مي خوان سرما و گرما و گرد وغبار واينجور چيزا به ماشينشون آسيب نزنه».فاطمه گفت:« آفرين! من وتو هم بنده هاي خدا هستيم وخدا به خاطر علاقه اش به ما يه پوششي بهمون داده تا با اون از نگاه هاي نكبت بار بعضيا حفظ بشيم وآسيبي نبينيم».خصوصا اين كه هم نام حضرت فاطمه(س) هم هستيم...بعدها كه دوباره اون خانوم رو ديدم، محجبه شده بود».
مرحوم آیتالله العظمی بهجت راهکاری برای گشایش بخت در ازدواج ارائه کرده است.
به گزارش‹‹دیارباران››،به نقل ازافکار، این مرجع تقلید در پاسخ به سوالی پیرامون بختگشایی جوانان برای ازدواج میگوید: نماز جعفر طیار علیهالسلام بخواند و پس از آن دعایی را که در کتاب زادالمعاد مجلسی آمده این دعا از امام جعفر صادق علیه السلام توسط مفضل بن عمر روایت شده است و در مفاتیح الجنان در ضمن نماز جعفر طیار ذکر شده است که در این هنگام خوانده شود، بخواند و در پی آن به سجده رود و تلاش کند که حتما گریه کند؛ گر چه به مقدار کم و همین که چشمش را اشک گرفت، حاجتش را از خدا بخواهد.
این عمل را تا زمانی که حاجتش روا شود انجام دهد و اگر نشد، بداند که یا کم خوانده و یا با اعتقاد کامل نخوانده است.
چکیده:
فمینیسم با طرح محوری موضوع آزادی جنسی زن و طرد نقشهای کلیشهای مادری و همسری در خصوص ازدواج و خانواده دچار تعارضاتی گردید و موضعگیری خاصی را در این راستا اتخاذ نمود که عمدتاً در جهت مخالفت و حذف این بنیانهای اجتماعی بود. از نقطه نظر فمینیسم رادیکال، مردان در جایگاه سلطه هستند و ارتباط با آنان انقیاد زنان را در پیدارد، لذا سیستمهای متعامل زنان و مردان نظیر خانواده باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. این تندرویهای فمینیستی علی رغم ظاهر فریبندهاش،ناهنجاریهای فرهنگی، اجتماعی را ایجاد نمود که اکنون با شکست در تعیین جایگاه مطلوب برای زنان به بن بست رسیده است.
در این نوشتارسعی شده تاثیر حجاب بر تعیین سطح حساسیت جنسی جامعه و اثرات ناشی از این پدیده بر جامعه، نوع نگاه شوهران به همسران در درون خانواده و نقش حجاب در تحکیم خانواده ها و نیز بهبود فضای کسب و کار جامعه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
در این نوشتار سعی شده است حجاب به لحاظ تاثیراتی که در جامعه میگذارد بررسی شود تا ببینیم اگر اسلام حکم به حجاب نمیداد آیا باز هم این امر لازمهی جامعه سالم بود یا نه؟ منظور ما از پوشش و حجاب مناسب در اینجا نوعی از ظاهر اعم از پوشش، آرایش و رفتار است که حداقل تحریک جنس مخالف را در پی (یا دربر) داشته باشد. و در اینجا بیشتر به تاثیرات پوشش زنان تمرکز شده است و پرداختن به پوشش مناسب مردان مجالی دیگری میطلبد. نکتهی دیگر اینکه یقیناً بعضی از اثرات ذکر شده در اینجا در آغاز مسیر جامعهی روبه پوشش نامناسب به این شدت دیده نشده و نیاز به گذشت زمان و گسترش بیشتر بیحجابی خواهند داشت.
یکی از مهمترین اثرات پوشش مناسب این است که مردانی که فعلاً به لحاظ مالی، خانوادگی یا ... امکان ازدواج برایشان فراهم نیست، کمتر تحریک شده و لذا کمتر به مشکلات بعدی دچار خواهند شد. میل جنسی به گونهای است که شخص هر چه بیشتر در معرض عوامل تحریک کننده قرار بگیرد این میل بیشتر و بیشتر خواهد شد. شاید گفته شود اگر حجاب استفاده نشود افراد رفته رفته به ظاهر جنس مخالف عادت کرده و لذا مشکلاتی که جامعه ما گریبانگیر آنها شده است دیگر رخ نخواهد داد. درست است که اگر حجاب در جامعه نباشد افراد تا حد زیادی به بعضی حالات جنس مخالف عادت خواهند کرد –البته آنقدر ظواهر مختلف در جامعه وجود دارد که عادی شدن کامل این مسئله نیز محل بحث است- اما این نکته بر کسی پوشیده نیست که میل جنسی میلی نیست که با عادت کردن خاموش شود و به عفاف منجر شود. بلکه این امر سطح توقع جنسی افراد را بالاتر خواهد برد. و افراد به مراتب بالاتری فکر خواهند کرد.
شاید تنوعطلبی جنسی جوامع غربی که گاهی تا حد همجنس گرایی و خشونتِ جنسی نیز پیش میرود زاییدهی بالارفتن سطح توقع جنسی باشد. در حالیکه استفاده از پوشش مناسب، سطح تحریک جامعه را پایین نگه میدارد. مثال سادهای از بالا رفتن این توقع را شاید بتوان اینگونه بیان کرد: بالا رفتن سطح تحریک میتواند جوان گمراه را از مرحلهی چشمچرانی چهرهی دختران تا مرحلهی حتی تجاوز نیز پیش ببرد و اغراق نیست اگر بگوییم در جامعهای که مردان آن به دیدن ظاهر بدون پوشش مناسب زنان عادت کنند هیچ بزهکاری جنسی در آن جامعه دور از ذهن نخواهد بود. یکی دیگر از آسیبهای مهم بیحجابی این است که بانوان جامعه را به سمت هر چه زیباتر ظاهر شدن در سطح جامعه سوق خواهد داد. طبیعی است که حتی مردی با همسر زیبا اگر در جامعهای باشد که زنان آن با انواع چهرهها و آرایشها و لباسها جلوهگری میکنند (در حالیکه روز به روز ظاهر همسرش برایش عادیتر میشود و روز به روز گذر عمر ظاهر همسرش را فرسودهتر میکند) زنان و دختران جامعه را زیباتر از همسر خود خواهد دید (البته اگر حتی مرد اهل نگاه کردن هم نباشد بالاخره ناخودآگاه چهرههایی را خواهد دید)؛ و طبیعی است که این شرایط بر مرد و نگاهش به ظاهر همسرش تاثیر خواهد گذاشت و اگر مرد خیلی خویشتندار نباشد اقدام به روابط پنهانی، تلخ کردن زندگی با همسرش و حتی طلاق و ازدواج مجدد خواهد کرد (واضح است که اینجا نوعی از طلاق و ازدواج مجدد مورد نکوهش قرار گرفت که به خاطر هوسهای جنسی بوده باشند).
زنی که با آراستن خود از مردان دیگر دلبری میکند در آیندهای نهچندان دور، زنان زیباتر از او از مرد او دلبری خواهند کرد. همانگونه که گفته شد یکی از مشکلات بیحجابی این است که در چنین اجتماعی، زنان جامعه به سمت هر چه زیباتر نمودن ظاهر خود پیش خواهند رفت و ناخودآگاه رقابتی بین زنان جامعه بر سر این قضیه بوجود خواهد آمد و دور از ذهن نیست که در سطح جامعه، زنانی که از ظاهر زیباتری برخوردار باشند بیشتر مورد توجه و لطف! مردان قرار بگیرند و بقیه تواناییها و استعدادهای زنان تحت الشعاع قرار گیرند. از طرف دیگر اگر چنین فرهنگ جلوهگری و ظاهرسازی در جامعه رواج پیدا کند، دخترانی که از ظاهر خیلی زیبایی برخوردار نیستند بعید نیست که با مشکل ازدواج مواجه شوند. همچنین یکی دیگر از نکات مثبتی که بر حفظ پوشش مناسب در سطح جامعه مترتب است این است که از آنجا که مرد قبل از ازدواج انواع و اقسام زنان با ظاهر آرایش کرده و زیبای مختلف را رصد نکرده، لذا بعد از ازدواج ظاهر همسرش برایش بسیار جذاب بوده و همسرش را با کسی مقایسه نخواهد کرد و برای این چنین مردی ازدواج پایان محرومیت جنسی خواهد بود نه آغاز محدودیت. یکی دیگر از ثمرات جامعهی با کمترین عوامل محرک این است که فضای کسب و کار جامعه فضای عاری از افکار و رفتارهای جنسی شده به پویایی و بالارفتن بازده فعالیتها منجر خواهد شد. واضح است که اگر مردی همکارانش زنانی بدون پوشش مناسب باشند فکر و رفتار مرد را تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. پس میتوان گفت پوشش مناسب علاوه بر اینکه مانع از تحریک بیشتر افراد مجرد میشود، با پایین نگه داشتن سطح حساسیت جنسی جامعه، آن را تا حد زیادی از بزهها دور نگه میدارد و با جلوگیری از مقایسه همسران با زنان دیگر توسط شوهران و حفظ جذابیت زنان برای همسرانشان باعث تحکیم خانوادهها میگردد؛ حجاب مناسب همچنین با کاهش عوامل محرک، بازده فضای کسب و کار جامعه را بالا میبرد.
فیلم رسوایی، رسوایی چه کسی را به تصویر کشیده است؟ فيلم رسوايي زندگي دختري به نام افسانه را به تصوير ميكشد که به بدنامي در محل معروف است و ظاهراً بدليل فقر و مشكلات اقتصادي به خودنمايي و خودفروشي و دزدي مشغول است و براي همه دلبري ميكند. او و مادر معلولش در خانهاي خرابه و كهنه زندگي ميكنند و صاحب خانه، چك و سفتههايي از پدرِ مرحوم او دارد و دائماً اين دختر و مادرش را تهديد ميكند. صاحبخانه كه نقش او را آقاي شريفينيا بازي ميكند و اسمش آقا شریف است، مردی ثروتمند، طمّاع و ظاهراً مذهبي و حاجي و عضو هیئت امنای مسجد و در اصل انسان رياكار و دورویی است كه از افسانه، تقاضاي ازدواج (دائم یا موقت) ميكند تا در عوض، چك و سفتههاي پدرش را به او پس بدهد. او از افسانه كه خيلي زيركانه چك و سفتهها را از حاجي ميدزدد شكايت ميكند و مأموران که خیلی با او هماهنگ هستند به دنبال او راه ميافتند. افسانه در حال فرار از دست مأموران وارد خانه اي كه درِ آن باز بوده ميشود كه اتفاقاً خانهي حاج یوسف، روحاني محل و امام جماعت مسجد بازار است. حاج یوسف كه مردي عارف و سالك (؟!!) است به او پناه مي دهد و حتي شب او را در خانهاش نگه ميدارد بدون اينكه در عوض آن تقاضاي نامشروعي از او داشته باشد. اين روحاني که شبها كارگري و حمّالي ميكند و به خانوادههاي فقرا كمك ميكند، نه تنها زن را در خانهاش نگه ميدارد و برايش غذا درست ميكند بلكه از او در برابر پليس حمايت ميكند و اعلام ميكند كيفي را كه دختر از او دزديده خودش به او داده تا لباسهايش را برايش بشويد.
روز سه شنبه 13 فروردین 92 حوالی ساعت سه بعد از ظهر، اخبار ورزشی شبکه خبر با پخش گزارشی نزدیک به پنج دقیقه، به موتور سواری زنان پرداخت.
در این گزارش، زنان موتور سوار ایرانی با حرکات نمایشی و ... در برابر دوربین، مهارت های! خود در این زمینه را نمایش داده و سپس به گفتگو با خبرنگار شبکه خبر می پرداختند.
نکته جالب توجه نیز آنکه مربی موتورسواران زن، یک مرد بود و با حضور در برابر دوربین از چگونگی تمرین های شاگردان خود سخن گفت!
جای سوال دارد که بعد از 34 سال از انقلاب اسلامی، نوع نگاه رسانه ملی به الگوسازی از زن مسلمان، تا چه اندازه به بیراهه رفته است و مسئولین هر از چندگاهی با شعارهای کلیشه ای و تکراری در این باره، انتظار دارند فرهنگ دینی و ملی کشور، به حد مطلوب و ایده آل نزدیک شود.
دوستان عزیز رسانه ملی ومسئولین ذی صلاح محترم لطفا بی حیایی خود را که از آن هیچ خیری هم ندیده اید رایج نکنید ...لطفا..
سیاهی رنگ اوست و بو نداشتن ویژگی او..صورتش نمیبینی،اما در مقابل اویی.
اوست که با سکوت، با تو حرف میزند و به تو می آموزد.....اگر اهلش باشی.
در اوج کرامت هست و تندیس متانت..
نزدیک،اما دور از دسترس...بی عشوه ولی دلربا...اوست معلم وقار در قله ی بی نیازی..
هر خارو خسی عاشقش نمی شود و زیباییش را هر دلی لمس نمیکند.
پیش از انتخاب شدن انتخاب میکند و پیش از معشوق شدن عاشق میشود...
با زیرکی گوی عقل را از کنار دیو هوس می رباید....
او همان دختر عفیف و در پس پرده ی حجاب است...
حضرت آیه الله العظمی بهجت(ره): چادر بهترین پوشش برای خانمهاست چون تمامی مفاتن بدن را می پوشاند.خانمهای مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات کنند و از تجدد گرایی مضر پرهیز کنند.
به گزارش خبرگزاری ابنا، دکتر «نوا بخش»، پژوهشگر، محقق و استاد دانشگاه میگوید: "در دیدگاه غرب، زن تا زمانی مورد احترام است که در چارچوب خواستههای نظام سرمایهداری نقشآفرین باشد؛ در غیر این صورت، از چرخه تعاملات جامعه بیرون شده و اعتبار خود را در جامعه از دست میدهد
یکی از زنان نویسنده آمریکایی در کتاب خود به نام Regress ارتجاع این مطلب را پذیرفته و میگوید: "من به عنوان یک فمینیست اعلام میکنم که جامعه آمریکا هیچگاه مثل امروز آزاد نبوده، و در عین حال هیچ وقت خود را مثل امروز تا این حد نگونبخت نمیدیده است. این بدان معنی است که آزادی به او اندیشه و تفکّر صحیح را نیاموخته است." وی در جای دیگری از کتاب خود میافزاید: "اما با وارد شدن حجاب به عرصه زندگی، معیارهایی مثل مادر بودن، احترام و حتی مفهوم خانواده و عفاف را درک کردیم."
تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ریحانه ها و آدرس reyhaneha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.